منشور اخلاقی کودکستان رویش آفتاب
بیانیه رویش آفتاب
پیش ثبت نام
مراحل ثبت نام:
- تکمیل فرم پیش ثبت نام و تعیین وقت مصاحبه
- بررسی مدارک توسط مدیریت
- تکمیل ثبت نام و پرداخت شهریه
پیش ثبت نام برای سال 1404 به اتمام رسیده است
متد آموزشی کودکستان
مونته سوری
مونته سوری چیست؟
مونته سوری روشی است که بر اساس یادگیری شناختی و بر پایه ایجاد شناخت و یا تغییر در
بینشهایی که از گذشته در ذهن کودک ایجاد شده، به وجود میآید. در این روش معلمان تلاش
میکنند تا آموزشهایی بر اساس اصول حاکم بر رشد طبیعی و همچنین نیازهای فردی هر کودک
را با توجه به بازیهای گروهی و همچنین فعالیتهای فردی برای کودکان فراهم آورند. این
روزها روش مونته سوری در اکثر مدارس پیشدبستانی و مهدکودکهای اکثر کشورها از جمله
ایران در حال تدریس است.
قرار دادن بصیرت، کشف و حل مسائل و جریان درونی از جمله مهمترین ویژگیهای مونته سوری
محسوب میشود. در واقع در این روش هیچ نیازی به حفظ کردن مطالب از جانب کودکان نیست
زیرا تنها با ایجاد انگیزه درونی مطالب مورد نظر به آنها آموزش داده میشود.
*فلسفه آموزش مونته سوری چیست؟*
همانطور که گفته شد آموزش مونته سوری به والدین کمک میکند تا کودکان آنها تحت
آموزشهای مبتنی بر ارزشهای زندگی قرار گیرند و یک زندگی راحتتر و بهتر را در پیش
بگیرند. از همین رو باید بدانید که فلسفه آموزشی مونته سوری بر اساس صلح، همکاری و
همچنین احترام متقابل است.
در روش مونته سوری به کودکان به عنوان بخشی از آینده و سازندگان آینده نگاه میشود و به
مرور زمان این افکار در ذهن کودکان جای میگیرد. معلمانی که این روشها را آموزش
میدهند در تلاش هستند تا با تأکید بر صلح و دوستی، جهانی بر پایه صلح را فراهم
آورند.
*اهداف روش مونته سوری چیست؟*
به طور کلی اهداف مونته سوری در دو روش خلاصه میشود: ارتقای «کل» یک کودک، سرعت
استاندارد آموزش هر کودک.
در این روش سعی میشود که فعالیتهای روزمره کودکان که شامل رشد هیجانی، اجتماعی،
فیزیکی و تحصیلی است به آنها آموزش داده شود. مونته سوری به کودکان میآموزد که آنها
منحصر به فرد هستند و در این دنیای بزرگ نقش مهمی را ایفا میکنند. از همین رو
ارزشهایی همانند حقیقت، عمل صحیح، صلح، عشق و دوستی و عدم تجاوز به حقوق دیگران به
آنها آموزش داده میشود.
متمرکز شدن در دنیای کودکان باعث میشود که شما به این مسئله پی ببرید که آنها نسبت به
هر چیزی که در این دنیا وجود دارند کنجکاو هستند و همین مسئله عامل اصلی یادگیری سریع و
راحتتر آنها است. از همین رو در حین طراحی برنامههای آموزشی مونته سوری برای این
مسئله جایگاه ویژهای در نظر گرفتند تا یکی از اهداف اصلی آنها برانگیختن حس اشتیاق در
کودکان باشد تا یک تجربه لذتبخش را در اختیار کودکان قرار داده و آنها بدون هیچ مشکلی
به سراغ علایق خود بروند و بتوانند آن را در تمام طول زندگی ادامه دهند و به موفقیت دست
پیدا کنند.
همچنین مورد دیگری که در رابطه با مونته سوری وجود دارد این است که این آموزش کمک
میکند تا کودکان از شر مفاهیم خشک و انتزاعی خلاص شوند و دنیای اطراف خود را بهتر درک
کنند و با سرعتی که مختص خودشان است به سراغ یادگیری مفاهیم موجود رفته و به سمت جلو
حرکت کنند از همین رو هیچ زور و اجباری بر روی آنها قرار ندارد تا معطل دیگران شوند و
افرادی که دیرتر آموزش میبینند از ناتوانی خود در برابر دیگران احساس ناکامی و عجز
کنند.
در زندگی عملی به کودکان آموزش داده میشود که با استفاده از چه روشهایی از عهده انجام
کارهای شخصی و همچنین فعالیتهای روزمره خود در زندگی عادی برآیند. روش مونته سوری بر
روی مهارتهای زندگی متمرکز شده است و کمک میکند تا کودکان کارهای روزمره خود را با
کنجکاوی و دقت بیشتری به سرانجام برسانند.
بسیاری از افرادی که نسبت به روش مونته سوری آگاهی دارند بر این عقیدهاند که کودکان
خردسال در طی سالهای عمر خود حواس متفاوتی را تجربه میکنند که هر مرحله از این حواس
آمادگی لازم برای دریافت مهارتهای مهم زندگی را در اختیار آنها میگذارد.
های اسکوپ
های اسکوپ چیست؟
رویکرد آموزشی هایاسکوپ ریشه در نظریه یادگیری ژان پیاژه دارد. پیاژه با تأکید بر
روانشناسی تحولنگر، از دیدگاه تحولی در رشد انسان و جامعه انسانی سخن میگوید که به
تبع آن، مفاهیم، زبان، نوع نگاه و وسعت ادراک فرد از جهان تغییر میکند. الگوی
هایاسکوپ بر مبنای چنین نظریاتی و به عنوان یکی از الگوهای منطبق بر دیدگاه پیاژه شکل
گرفته است و میتوان نام «بینش وسیع یا کودک فعال» را نیز به آن اطلاق کرد.
الگوی هایاسکوپ مبتنی بر یادگیری فعال است و ویژگیهایی چون برنامهریزی منظم، سیستم
ارزشیابی و نظام پیگیری برنامهها دارد.
اصول و ویژگیها:
یادگیری فعال در نظام هایاسکوپ به این معناست که کودک میتواند از طریق برخورد و
ارتباط مستقیم با ابزارها، مردم، دیدگاهها، موقعیتها و وقایع گوناگون به برداشتهای
تازهای دست یابد.
در این نظام آموزشی، چهار اصل مهم وجود دارد که عبارتند از:
۱- کار مستقیم با اشیاء پیرامون: که لزوماً ابزارهای آموزشی نظیر آنچه در الگوی آموزشی
مونته سوری بود، نیستند و میتواند هر چیزی باشد که در اطراف کودک وجود دارد. البته این
مواجهه مستقیم فقط به اشیاء محدود نمیشود و تجربههای گوناگون از مواجهه با همه امور
در زندگی را نیز در برمیگیرد.
۲- بازتاب فعالیتها: اصل دوم در این نظام آموزشی است که بر اساس آن علاوه بر اهمیت
مواجهه مستقیم کودک با پدیدهها، روندی نیز که کودک طی میکند تا از مقدمات و پرسشهای
ذهنی به نتایج و پاسخها برسد، اهمیت دارد.
۳- خلاقیت: اصل دیگری است که روانشناسی تحولی بر آن تأکید بسیار دارد و بر مبنای آن،
کودک در مسیر وارسی، دست زدن و آزمایش به سطحی از ابتکار و نوآوری دست مییابد.
۴- حل مسئله: اصل بنیادین دیگری است که نظریهپردازان نظام آموزشی (هایاسکوپ) بر آن
تأکید بسیار دارند. بنابراین، از آنجا که کودکان در زندگی واقعی با مسائل گوناگونی
برخورد میکنند، لازم است فرایند هماهنگ شدن با مسائل و حل آنها به نحوی باشد که در
نهایت، چیزهای جدیدی یاد بگیرند؛ چرا که در واقع، در این نظام آموزشی حل مسئله بخشی از
فرایند آموزشی است.
بنابراین، در مجموع میتوان گفت که کودکان در نظام آموزشی هایاسکوپ حق انتخاب دارند و
بروز خطا امری طبیعی قلمداد میشود. همچنین، در این نظام آموزشی تحول روانی کودکان مورد
توجه ویژه قرار میگیرد و در نهایت، بر گفتوگو به عنوان یکی از عوامل مهم در فرایند
یادگیری تأکید میشود.
نکته مهم دیگر این است که کودک در این نظام آموزشی و در هر فعالیتی که انجام میدهد، به
سه نکته مهم یعنی برنامهریزی کردن، انجام دادن و بازبینیکردن توجه دارد.
در این نظام آموزشی، حفظ کردن اهمیت ندارد بلکه باید زمینهای برای پایهریزی نظام
فکری، استدلال، منطق و رشد عقلانی کودک فراهم شود. از همین رو مربیان از کودک میخواهند
که برای هر کار و هر سخنی، دلایل خود را بیان کنند. در واقع، این امر سبب میشود که
کودک بتواند برای هر تصمیم و عملی در زندگی آینده خود دلایلی روشن و مشخص داشته
باشد.
در مدارس تابع نظام آموزشی هایاسکوپ اساس هر درسی ایجاد اعتماد به نفس و ارتقای
شایستگیهای کودک در زندگی فردی و اجتماعی است؛ به نحوی که او بتواند در تمامی
زمینههای زندگی خود به نحو عملی از آموزشهایی که دیده است، بهره ببرد و استفاده کند.
امکانات کودکستان
کارگاه مونته سوری
های اسکوپ
کارگاه سفال
استخر شن
اتاق قصهگویی
اتاق بازی
کارگاه ریتم و حرکت
اتاق دیتا
اتاق مشاوره
مربیان و کادر آموزشی
مدیران داخلی
خانم مریم حجتی
مدیر داخلی
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
معاونان آموزشی
خانم منصوره صحراگرد
معاون آموزشی
کارشناسی رشته روانشناسی
معاونان اجرایی
خانم رضوان امینی
معاون اجرایی
کارشناس رشته روانشاسی
مشاوران
خانم هدی طاهری
مشاور
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
مربیان پیش ۲
خانم فرشته زمانی
مربی پیش ۲
کارشناسی رشته روانشناسی
خانم افسانه آقا بابایی
مربی پیش ۲
کارشناسی رشته روانشناسی
خانم نجمه موسوی
مربی پیش ۲
کارشناسی رشته روانشناسی
خانم فرشته مانده علی
مربی پیش ۲
کارشناسی علوم تربیتی
خانم اکرم حاج بابایی
مربی پیش ۲
کاردانی گرافیک
خانم اعظم اسرافیلیان
مربی پیش ۲
کاردانی تربیت مربی
خانم مریم رضاییان
مربی پیش ۲
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
خانم فاطمه محمدی
مربی پیش ۲
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
خانم نسیبه خداوردیان
مربی پیش ۲
کارشناسی مدد کار اجتماعی . خانواده
خانم عاطفه عباسی
مربی پیش ۲
کارشناسی تربیت مربی
مربیان پیش ۱
خانم فاطمه کریمزاده
مربی پیش ۱
کارشناسی رشته روانشناسی
خانم مریم نادی
مربی پیش ۱
کارشناسی تربیت مربی
خانم هنگامه گلپایگانی
مربی پیش ۱
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
خانم مریم محزونی
مربی پیش ۱
کارشناسی تربیت مربی
مربیان مونته سوری
زهرا رحیمی
مربی مونته سوری
لیسانس علوم تربیتی ،دوره تربیت مربی
مربیان مهد
خانم نجمه عبدالهی
مربی مهد
کارشناسی علوم و مهندسی صنایع غذایی
خانم الهه نادری
مربی مهد
کاردانی علوم تربیتی پیش از دبستان
گالری تصاویر
گالری ویدیوها
همایش آمادگی ورود به کودکستان
جلسات آگاهی سازی والدین
دوره توانمندسازی مربیان
تماس با ما
اطلاعات تماس
- آدرس: نجف آباد، خیابان منتظری جنوبی، ۵۰ متر پایینتر از گرمابه طاهر، کودکستان رویش آفتاب
- تلفن: ۴۲۶۲۴۰۷۲ - ۰۹۹۲۹۰۵۳۵۰۶
- ایمیل: info@rooyeshaftab.ir
- آیدی اینستاگرام: rooyeshaftab@
- ساعت کاری: ۷ صبح تا ۶ بعدازظهر